سرگذشت نفت خوریان سمنان

سرگذشت نفت خوریان سمنان

   مولف در مقدمه این کتاب می نویسد: بهره برداری و استخراج نفت در ایران، داستانی گسترده و طولانی دارد که گستردگی آن تقریبا پهنای تمام مسائل سیاسی و اقتصادی تاریخ معاصرایران را دربر می گیرد. شاید به جرئت بتوان گفت در صد سال اخیر، کمتر رویدادی سیاسی در ایران اتفاق افتاده باشد که به نوعی با نفت ارتباط نداشته باشد. در خصوص اهمیت نفت در کشورمان، تحقیقات مفصلی صورت گرفته و تالیفات گوناگونی راجع به ابعاد مختلف این موضوع به رشته تحریر درآمده است. در این میان، تحقیق و پژوهش درباره چاه نفت خوریان سمنان، سهمی بسیار ناچیز را از آن خود کرده است. هرچند گزارش هائی از وجود یا نبود نفت در این مناطق توسط زمین شناسان ارائه شده و صرفاً به عنوان گزارش در بایگانی اداره ها در حال خاک خوردن است. امّا پاسخ به این سئوالات که اولین بار چه فرد یا افرادی متوجه وجود نفت در این منطقه شده اند؟ نام اولین شرکتی که در این زمینه شروع به فعالیت کرده، چه بوده است؟ آیا نفتی از منطقه اخراج شده است؟ ابزار و ادوات تاسیسات نفتی، از سوی چه دولتی وارد منطقه خوریان شد؟ مفاد قرارداد استخراج نفت چه بوده است؟ و ده ها سئوال دیگر که متاسفانه در این مدت، کمتر به آن پرداخته شده است.

   در این کار پژوهشی که با بهره بردن از اسناد، مدارک، عکس و تاریخ شفاهی، در قالب بخش دوم تاریخ معاصر استان سمنان و با عنوان «تاریخ نفت خوریان» روبروی شما خواننده محترم قرار دارد، سعی شده پاسخگوی بخشی از سئوالاتی باشد که تاکنون در خصوص نفت خوریان سمنان مطرح شده است.

                                                                          محمد عزیزالدین – بهار 1401  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

آثار و تألیفات

مطالب دیگر

تاریخ راه آهن استان سمنان

تاریخ راه آهن استان سمنان

   مولف علاقمند به کارهای پژوهشی است که کسی تاکنون به سراغ آنها نرفته است. وی در پیشگفتار این کتاب(تاریخ راه آهن سمنان) چنین می

گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی

بخش ششم از ن  تا  ی (پایانی) 

مثل هائی با اولین حرف( ن  n )   & : نٍدٍرد‌يُن اي جوُر، دٍرد‌يُن هٍزار جور گٍرٍفتاري‌يَه. nεdεrdiyon i jur- dεrdiyon hεzâr jur gεrεftâriya .

گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی

بخش پنجم از  گ  تا  م

مثل هائی با اولین حرف( گ  g ) &: گاپاسٍكَه مٍمُنِه، نه بويي دارِه نَه دَم.  gâpâsεka mεmone – na boyi dâre na dam.                                   =

گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی

بخش چهارم از  ژ  تا  ک

مثل هائی با اولین حرف(ژ  ž )     &: ژو آرٍٍكَه هَميشَه مٍجُنبِه .                                  ûo ârεka hamiëa mεjonbe . = آسياب او هميشه مي‌جنبد .   

ارسال پیام