خوشبختی چیست و خوشبخت کیست؟

   خوشبختی، شادکامی و کامیابی، آرزوی دیرینه تمامی انسان‌ها بوده است. همه ما محرومیت، درد، رنج، اندوه و مصیبت را پدیده‌هایی تلخ در زندگی می‌دانیم و با تلاش بیشتر خود، در پی رفاه و آسایش بیشتر خودمان هستیم. دنبال روزی هستیم که هر آنچه را دوست داریم تهیه نماییم و به جا‌هایی که علاقه‌مندیم به راحتی سفر کنیم. محفلی خوش و شاد، زندگی لبریز از موفقیت و صفا و صمیمیت فراهم نماییم و سالیان سال خوشبختی و سعادت را در آغوش خود بگیریم.

   این آرزو در سال‌های مختلف زندگی، جلوه‌های خاص خود را به همراه دارد. از این رو، در دوران کودکی، شیرین‌ترین خواسته ما بهره مندی از خوراکی‌های لذیذ، لباس‌های زیبا و بازی‌های گوناگون و در کنار پدر بزرگ و مادر بزرگ بودن و بازی کردن با بچه‌های همسن و سالان فامیل خود و گاهی به هم ریختن نظم اتاق و حتّی خوابیدن در کنار پدربزرگ و مادربزرگ است و در ایام نوجوانی و جوانی جلب اعتماد دیگران، مطرح ساختن خود و کسب محبوبیت و معروفیت (با آراستن قیافه و تنظیم رنگ لباس و کسب موفقیت‌های شهرت آور و…)، موضوع خوشبختی خواهند بود و در مقاطع سنّی بالاتر در جلوه‌های جدید دیگری این آرمان شیرین رخ خواهد نمود.

   از طرفی، هر یک از افراد برای «خوشبخت شدن» به یک تصمیم و اراده جدی نیازمندند؛ تصمیمی مبنی بر اینکه هر روز از وقت محدودی که در اختیار دارند، بیشترین و بهترین بهره را ببرند. دوران زندگی انسان بر روی زمین کوتاه است. زمان می‌گذرد و همه چیز تغییر می‌کند. شما اختیارات و انتخاب‌هایی دارید که در جریان آنها اهداف شما به تحقّق می‌پیوندند.

   اعتقادات و باور‌های سازنده‌ای وجود دارند که باعث آرامش و آسایش زندگی می‌شوند. به طور مثال: اعتقاد به اینکه خدا پشت و پناه انسانهاست و با تکیه بر قدرت و حمایت او انسان‌ها به پیش می‌روند. اعتقاد به اینکه آنچه در زندگی رخ می‌دهد حکمتی دارد و موجب رشد و تکامل در این جهان و اجر و پاداش در آخرت می‌شود. باور به اینکه انسان ارزشمند است و با تکیه بر ارزش‌های درونی خود می‌تواند بهترین باشد و سرانجام باور به اینکه: «خواستن، توانستن است» و اینکه افراد آنچه را که بخواهند می‌توانند روزی به دست آورند.

   انسان‌های عاشق خوشبختی، از خوشحال سازیِ دیگران و انجام دادن کار و خدمت به دیگران دریغ نمی‌ورزند. ترحّم بیش از اندازه بر حال خود روا نمی‌دارند. از اشتغال بیش از حد به خویشتن پرهیز دارند. در دوستی و محبت‌ورزی پیشگام‌اند. از کینه‌توزی و خشونت به دورند و دارای نگرش مثبت و عزّت نفس بالایی هستند.

برگرفته از گروه وب‌گردی باشگاه خبرنگاران جوان، با اختصار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

آثار و تألیفات

مطالب دیگر

سرگذشت نفت خوریان سمنان

سرگذشت نفت خوریان سمنان

   مولف در مقدمه این کتاب می نویسد: بهره برداری و استخراج نفت در ایران، داستانی گسترده و طولانی دارد که گستردگی آن تقریبا پهنای

تاریخ راه آهن استان سمنان

تاریخ راه آهن استان سمنان

   مولف علاقمند به کارهای پژوهشی است که کسی تاکنون به سراغ آنها نرفته است. وی در پیشگفتار این کتاب(تاریخ راه آهن سمنان) چنین می

گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی

بخش ششم از ن  تا  ی (پایانی) 

مثل هائی با اولین حرف( ن  n )   & : نٍدٍرد‌يُن اي جوُر، دٍرد‌يُن هٍزار جور گٍرٍفتاري‌يَه. nεdεrdiyon i jur- dεrdiyon hεzâr jur gεrεftâriya .

گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی

بخش پنجم از  گ  تا  م

مثل هائی با اولین حرف( گ  g ) &: گاپاسٍكَه مٍمُنِه، نه بويي دارِه نَه دَم.  gâpâsεka mεmone – na boyi dâre na dam.                                   =

ارسال پیام