چه کسی برای شما ارزنده تر است؟

   روزی استادی وارد کلاس شد، یکی از دانشجویان خانم را که دانشجوی مرتّب و منظّمی بود به پای تخته فراخواند و از او خواست که عنوان نه نفراز افراد فامیل را که برایش مهم هستند، بعد از اسم خودش روی تخته بنویسد.

   آن خانم نوشت: خودم، همسرم، دخترم، پسرم، مادرم، پدرم، خاله، دائی، عمّه و عمو.  

   استاد رو به بقیه دانشجویان کرد و گفت، فرض کنید که شما به جای ایشان پای تخته بودید و آنچه را که ایشان نوشته‌اند، شما هم نوشته‌اید و آنچه را که از ایشان می‌خواهم، تصور کنید که از شما خواسته‌ام. بنابراین شما هم در ذهنتان همان کاری را بکنید که این دانشجو پای تخته انجامش می‌دهد.

   بعد رو به آن خانم دانشجو کرد و گفت: دو نفر از این افراد را که چندان اهمیتی در زندگی خصوصی شما ندارند، از روی تخته پاک کن. آن خانم کمی تأمل کرد و عاقبت دائی و عمو را پاک کرد. استاد مجدداً از ایشان خواست که دو نفر دیگر را پاک کند. ایشان با ناراحتی عمّه و خاله را پاک کرد. استاد ادامه داد و گفت که دو نفر دیگر را پاک کند.

   دانشجو مردّد بود که چه کند. استاد اصرار کرد و گفت این که واقعیت ندارد، اگر می‌خواستی در عالم واقعیت از دو نفر دیگر زندگیت بگذری، از کدام دو نفر می‌گذشتی؟ دانشجوی مزبور در حالی که بغض گلویش را فشرده بود و با لرزش دست، عنوان پدر و مادر را از روی تخته پاک کرد. استاد مجدداً از وی خواست که دو نفر دیگر را هم از روی تخته پاک کند. این بار دانشجو با صدای بلند گریه می‌کرد، استاد دید که همه دانشجویان کم و بیش در حال گریه کردن هستند. استاد اصرار کرد و دانشجو با دستی لرزان عنوان دخترم و پسرم را پاک کرد.

   استاد از دانشجو تشکر کرد و از او خواست که سرِ جای خودش بنشیند. سکوتِ مرگباری فضای کلاس را فرا گرفته بود. استاد بعد از گفتگویی کوتاه، وقتی که فضای کلاس به حالت عادی برگشته بود با صدای استوار گفت: من امروز خواستم درسی به شما داده باشم. از آن خانم دانشجو پرسید: چرا همسرت را به فرزندانت ترجیح دادی و نامِ  او را از روی تخته پاک نکردی؟ آن خانم گفت: فکر کردم  و از خودم پرسیدم که در زندگیِ خصوصیِ من، چه کسی است که برای همیشه در کنارم می‌ماند؟ فرزندانم بزرگ می‌شوند، ازدواج می‌کنند و پِیِ کار خود می‌روند، پس این همسرم است که تا آخر راه با من است. به همین دلیل اسم او را برای خودم نگه داشتم.

   استاد گفت: این بود درس امروز شما. قدر همسرتان را بدانید که هیچ یک از افراد فامیل، حتّی فرزندانتان آنچنان تأثیری در زندگییتان ندارند.

===========

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

آثار و تألیفات

مطالب دیگر

سرگذشت نفت خوریان سمنان

سرگذشت نفت خوریان سمنان

   مولف در مقدمه این کتاب می نویسد: بهره برداری و استخراج نفت در ایران، داستانی گسترده و طولانی دارد که گستردگی آن تقریبا پهنای

تاریخ راه آهن استان سمنان

تاریخ راه آهن استان سمنان

   مولف علاقمند به کارهای پژوهشی است که کسی تاکنون به سراغ آنها نرفته است. وی در پیشگفتار این کتاب(تاریخ راه آهن سمنان) چنین می

گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی

بخش ششم از ن  تا  ی (پایانی) 

مثل هائی با اولین حرف( ن  n )   & : نٍدٍرد‌يُن اي جوُر، دٍرد‌يُن هٍزار جور گٍرٍفتاري‌يَه. nεdεrdiyon i jur- dεrdiyon hεzâr jur gεrεftâriya .

گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی

بخش پنجم از  گ  تا  م

مثل هائی با اولین حرف( گ  g ) &: گاپاسٍكَه مٍمُنِه، نه بويي دارِه نَه دَم.  gâpâsεka mεmone – na boyi dâre na dam.                                   =

ارسال پیام