مختصری از زندگی‌نامه پرویز پژوم شریعتی

پرویز پژوم شریعتی، فرزند سید احمد، به تاریخ ۱۴ مهرماه سال ۱۳۱۵ در خانواده‌ای اهل ادب و شعرکه از سمنان به تهران مهاجرت کرده بودند؛ به دنیا آمد. در رشته‌های کارشناسی علوم اجتماعی در دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی در دانشگاه علامه طباطبایی تحصیل کرد. پژوم‌شریعتی برای مدتی کارمند شرکت سهامی بیمه ایران، محقق مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی، مدرس دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی، مشاور مدیر عامل بیمه کارآفرین بود و به واسطه شغلش به مدت یک سال در شرکت‌های بیمه آلمانی کارآموزی کرد.

علاقه وی به گویش‌های باستانی و به خصوص زبان سمنانی، او را به گذراندن دوره درس‌های مقدماتی لهجه‌شناسی زیرنظر پروفسور «مرگن اشتیرنه» استاد دانشگاه اسلو (نروژ) و «ژ. ردار» استاد دانشگاه‌های برن و نوشاتل (سوئیس) در مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران کشاند.

پژوم شریعتی تألیفات بسیاری را از خود به جا گذاشت. این عضو انجمن فرهنگ و گویش‌های کومش که نقش مهمی در معرفی و شناخت زبان و گویش‌های سمنانی داشت توانست با تألیف کتاب مشترکی با عبدالمحمد خالصی، دیگر پژوهشگر فرهنگ بومی سمنان، زمینه تدریس زبان و گویش سمنانی در دانشگاه‌های این استان را فراهم کند.

عکس مربوط به همایش گویش‌های مناطق کویری ایران (نفر دوم از سمت چپ استاد پرویز پژوم شریعتی)

این عضو انجمن فرهنگ و گویش‌های کومش (استان سمنان) که نقش مهمی در معرفی و شناخت زبان و گویش‌های سمنانی داشت، با تالیف کتاب مشترکی با عبدالمحمد خالصی، دیگر پژوهشگر فرهنگ بومی سمنان، زمینه تدریس زبان و گویش سمنانی در دانشگاه‌های این استان را فراهم کرد.

مجموعه دوجلدی واژه‌نامه گویش باستانی سمنانی، «آداب نگارش زبان سمنانی»، «دستور زبان سمنانی»، «تاریخچه دو هزار ساله گویش باستانی سمنانی»، «فرهنگ لغت سمنانی»، «داستان آفرینش» و «تاریخ اساطیری ایران در باورهای کهن ایرانی» و… از شاخص‌ترین کتب منتشر شده مرحوم پرویز پژوم شریعتی است.

عکس از جلد کتاب گویش باستانی سمنانی اثر مرحوم استاد پرویز پژوم شریعتی

به گزارش ایسنا، به مناسبت درگذشت استاد پژوم، محمدرضا سوقندی( مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان) با صدور پیامی ضمن تمجید از یک عمر تلاش و تحقیق و پژوهش زنده‌یاد پرویز پژوم، درگذشت این نویسنده را تسلیت گفت.

وی در این پیام آورده است: درگذشت شاعر پیشکسوت و محقق فرزانه مرحوم پرویز پژوم شریعتی ضایعه‌ای برای اهالی فرهنگ و پژوهشگران و گویشوران سمنانی است. عشق و علاقه بی‌حد آن مرحوم به فرهنگ، زبان و گویش زاد و بوم خویش در سطر، سطر آثار پژوهشی آن زنده یاد آشکار بوده و بی شک چراغ راه پژوهشگران این عرصه است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، پیکر این نویسنده سمنانی عصر امروز جمعه 1393/07/04 از مقابل فرهنگسرای کومش سمنان به سمت قبرستان «وادی‌السلام» این شهر تشییع و به خاک سپرده شد.

  به نقل از سایت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه سمنان و سایت ویکی سمنان  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

آثار و تألیفات

مطالب دیگر

سرگذشت نفت خوریان سمنان

سرگذشت نفت خوریان سمنان

   مولف در مقدمه این کتاب می نویسد: بهره برداری و استخراج نفت در ایران، داستانی گسترده و طولانی دارد که گستردگی آن تقریبا پهنای

تاریخ راه آهن استان سمنان

تاریخ راه آهن استان سمنان

   مولف علاقمند به کارهای پژوهشی است که کسی تاکنون به سراغ آنها نرفته است. وی در پیشگفتار این کتاب(تاریخ راه آهن سمنان) چنین می

گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی

بخش ششم از ن  تا  ی (پایانی) 

مثل هائی با اولین حرف( ن  n )   & : نٍدٍرد‌يُن اي جوُر، دٍرد‌يُن هٍزار جور گٍرٍفتاري‌يَه. nεdεrdiyon i jur- dεrdiyon hεzâr jur gεrεftâriya .

گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی

بخش پنجم از  گ  تا  م

مثل هائی با اولین حرف( گ  g ) &: گاپاسٍكَه مٍمُنِه، نه بويي دارِه نَه دَم.  gâpâsεka mεmone – na boyi dâre na dam.                                   =

ارسال پیام