نقشه ایران و موقعیت جغرافیایی استان سمنان

نقشه استان سمنان

اوضاع جغرافیائی استان سمنان

استان سمنان یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است. شهر سمنان مرکز و پرجمعیت‌ترین شهر این استان است، مساحت این استان برابر با ۹۷٬۴۹۱ کیلومترمربع که 9/5 درصد مساحت کل کشور را شامل می‌شود. این استان از نظر مساحت هفتمین استان ایران است.

این استان از جانب شمال به استان‌های خراسان شمالی، گلستان و مازندران،  از جنوب به استان‌های خراسان جنوبی و اصفهان، از مشرق به استان خراسان رضوی و از مغرب به استان های تهران و قم محدود است.

این استان هم‌اکنون دارای ۸ شهرستان، ۲۰ شهر، ۱۵ بخش و ۳۱ دهستان است.

شهرستانهای این استان شامل: 1= سمنان 2= دامغان 3= شاهرود 4= گرمسار 5= مهدی شهر(سنگسر) 6= سرخه 7= میامی 8= آرادان می‌باشد.

موقعیت جغرافیایی (استان‌های همجوار)

استان سمنان با هشت استان ایران همسایه است که تعدادی از آن‌ها از پرجمعیت‌ترین استان‌های ایران به‌شمار می‌آید. همسایگی استان سمنان با استان‌های خراسان رضوی و تهران موجب شده راه ارتباطی این دو استان(جاده تهران- مشهد) از استان سمنان عبور کند. همچنین جاده‌های ارتباطی بین استانهای شمالی(خراسان شمالی، گلستان و مازندران) و استان های مرکزی(یزد و اصفهان) از این استان عبور می‌کند.

نقشه استان سمنان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

آثار و تألیفات

مطالب دیگر

سرگذشت نفت خوریان سمنان

سرگذشت نفت خوریان سمنان

   مولف در مقدمه این کتاب می نویسد: بهره برداری و استخراج نفت در ایران، داستانی گسترده و طولانی دارد که گستردگی آن تقریبا پهنای

تاریخ راه آهن استان سمنان

تاریخ راه آهن استان سمنان

   مولف علاقمند به کارهای پژوهشی است که کسی تاکنون به سراغ آنها نرفته است. وی در پیشگفتار این کتاب(تاریخ راه آهن سمنان) چنین می

گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی

بخش ششم از ن  تا  ی (پایانی) 

مثل هائی با اولین حرف( ن  n )   & : نٍدٍرد‌يُن اي جوُر، دٍرد‌يُن هٍزار جور گٍرٍفتاري‌يَه. nεdεrdiyon i jur- dεrdiyon hεzâr jur gεrεftâriya .

گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی

بخش پنجم از  گ  تا  م

مثل هائی با اولین حرف( گ  g ) &: گاپاسٍكَه مٍمُنِه، نه بويي دارِه نَه دَم.  gâpâsεka mεmone – na boyi dâre na dam.                                   =

ارسال پیام