بخشی از تاریخچه ورزش باستانی و کشتی پهلوانی استان سمنان

مولف: محمد علیان، ناشر: انتشارات آبرخ، چاپ اول سال 1400

با پیشگفتاری از استاد منصور فرزامی راد

   اصولاً نوشتن یا تالیف یک کتاب تحقیقی و پژوهشگرانه، کار بسیار دشوار و وقت‌گیری است که فقط عشق به این کار می‌تواند آثار شایسته و ماندگاری را پدید آورد. این کتاب نیز جزء چنین آثاری ایست که وجودش برای جوانان بسیار مفید و ضروری می‌نمود تا هم مردم سمنان و مخصوصاً جوانان، از نامداران و پهلوانان شهر خود، آگاهی هرچند مختصر، پیدا کنند.

   آقای محمد علیان، مولف این کتاب، به دلیل علاقه زیاد در امر تحقیق و تتبع، با نوشتن چندین مقاله اجتماعی، هنری، فرهنگی، ورزشی، سالیان درازیست که با مجلات و روزنامه‌های کثیرالانتشار کشوری همکاری داشته و هم اکنون عضو هیئت تحریریه روزنامه پیام سمنان و یکی از اعضای شورای مرگزی انجمن اهل قلم سمنان است.  

   در پیشگفتار این کتاب چنین نوشته شده است که: این نوشته، حکایت پهلوانی‌ها و جوانمردی‌هاست و آن گاه این صفات برجسته‌تر نمود می‌نماید که با اعمال جوانمردانه و زشتی‌های پهلوان‌ اکبر‌خراسانی، قساس شود که قهرمانی را به هر قیمتی می خواهد و از آن سوء منش و روش پهلوانی را به منصّه ظهور می‌آورد که بی ادعا در این شهر باستانی زیسته و دستی گرفته‌اند تا افتاده­‌ای بر زمین نماند.  

   خواندن این کتاب ارزشمند را به همگان، مخصوصاً جوانان توصیه می‌نمایم، به امید آن که باز هم از اینگونه کتابها به زیور طبع آراسته گردند و خوانندگان گرامی را به راه درست و جوانمردی زندگانی کردن را بیاموزد.

ذبیح الله وزیری (وزیری سمنانی)

=========

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

آثار و تألیفات

مطالب دیگر

سرگذشت نفت خوریان سمنان

سرگذشت نفت خوریان سمنان

   مولف در مقدمه این کتاب می نویسد: بهره برداری و استخراج نفت در ایران، داستانی گسترده و طولانی دارد که گستردگی آن تقریبا پهنای

تاریخ راه آهن استان سمنان

تاریخ راه آهن استان سمنان

   مولف علاقمند به کارهای پژوهشی است که کسی تاکنون به سراغ آنها نرفته است. وی در پیشگفتار این کتاب(تاریخ راه آهن سمنان) چنین می

گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی

بخش ششم از ن  تا  ی (پایانی) 

مثل هائی با اولین حرف( ن  n )   & : نٍدٍرد‌يُن اي جوُر، دٍرد‌يُن هٍزار جور گٍرٍفتاري‌يَه. nεdεrdiyon i jur- dεrdiyon hεzâr jur gεrεftâriya .

گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی

بخش پنجم از  گ  تا  م

مثل هائی با اولین حرف( گ  g ) &: گاپاسٍكَه مٍمُنِه، نه بويي دارِه نَه دَم.  gâpâsεka mεmone – na boyi dâre na dam.                                   =

ارسال پیام