مختصری از زندگی‌نامه استاد آقارضا پیوندی

  

یکی از شخصیت‌ها و مفاخر برجسته ادبی و فرهنگی و آموزشی این خطه و سامان که مکرر در بسیاری از نوشته‌ها و یادداشت‌های مختلف از افراد گوناگون نام او برده و تکرار می‌شود استاد رضا پیوندی است.

حداقل دو یا سه نسل از نیروهای خدوم و فعال حوزه آموزش و پرورش در سمنان است.

ایشان در سال ۱۲۹۷ش در شهر سرخه بدنیا آمد. پس از تحصیلات در مکتبخانه و مدرسه ابتدایی در سال ۱۳۰۹ش جهت تکمیل تحصیلات خود به سمنان می‌آید و سپس برای ادامه تحصیل راهی تهران می‌شوند. درسال ۱۳۱۸ ش وارد دانشسرای عالی تهران می‌شود.

ایشان از اساتیدی همچون:

استاد بدیع‌الزمان فروزانفر، دکتر عباس اقبال، ملک‌الشعرای بهار، ابوالحسن فروغی، سعیدنفیسی و…موفق به دریافت دانشنامه لیسانس در رشته ادبیات فارسی شده و بلا فاصله به استخدام وزارت فرهنگ در می‌آید.

در۲۳ آبان ماه سال ۱۳۲۱ به عنوان اولین دبیر لیسانسه به سمنان مراجعت می‌نماید.

بدلیل عشق و علاقه وافر به ادامه تحصیل ایشان مجددا در سال ۱۳۲۴ باشرکت در آزمونی سخت و گزینشی دشوار موفق به اخذ دانشنامه لیسانس در رشته حقوق قضایی می‌شود.

ایشان در طول سالهای خدمتی خود، مدیریت دبیرستان‌ها، تدریس در مراکز تربیت معلم و دبیرستان‌ها، معاونت اداره فرهنگ (آموزش و پرورش) سمنان و تدریس در مدارس عالی تهران و… را به عهده داشتند و در سال ۱۳۵۴ ش به افتخار بازنشستگی نائل گردید.

ایشان با علامه حایری سمنانی و  مرحوم آیت‌الله فیض ارتباط تنگاتنگی داشت.

به طوریکه مرحوم علامه، جناب پیوندی را تجسم عینی و مصداق کامل و جامع یک دائرة‍المعارف زبان و ادبیات فارسی و عربی می‌دانستند و در هر محفلی از ایشان تعریف و تمجید می‌کردند.

مهمترین فعالیت ایشان در حوزه فرهنگ عامه و زبانهای سمنانی، سرخه‌ای، لاسگردی و سنگسری می‌باشد که با مرحوم دکتر منوچهر ستوده کتاب واژه‌های محلی را جمع آوری و منتشر ساختند.

http://sapp.ir/radiosemnan.irib  

==================================

باهم بشنویم:

مصاحبه تلفنی با استاد آقارضا پیوندی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

آثار و تألیفات

مطالب دیگر

سرگذشت نفت خوریان سمنان

سرگذشت نفت خوریان سمنان

   مولف در مقدمه این کتاب می نویسد: بهره برداری و استخراج نفت در ایران، داستانی گسترده و طولانی دارد که گستردگی آن تقریبا پهنای

تاریخ راه آهن استان سمنان

تاریخ راه آهن استان سمنان

   مولف علاقمند به کارهای پژوهشی است که کسی تاکنون به سراغ آنها نرفته است. وی در پیشگفتار این کتاب(تاریخ راه آهن سمنان) چنین می

گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی

بخش ششم از ن  تا  ی (پایانی) 

مثل هائی با اولین حرف( ن  n )   & : نٍدٍرد‌يُن اي جوُر، دٍرد‌يُن هٍزار جور گٍرٍفتاري‌يَه. nεdεrdiyon i jur- dεrdiyon hεzâr jur gεrεftâriya .

گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی

بخش پنجم از  گ  تا  م

مثل هائی با اولین حرف( گ  g ) &: گاپاسٍكَه مٍمُنِه، نه بويي دارِه نَه دَم.  gâpâsεka mεmone – na boyi dâre na dam.                                   =

ارسال پیام