مختصری از زندگی‌نامه خسرو عندلیب

خسرو عندلیب در شهریور ماه سال 1322 در سمنان متولد شد و تحصیـلات خود را در رشته زبان انگلیسی در سمنان و مشهد به پایان رساند و  سال 1344 به استخدام وزارت آموزش و پرورش در آمد و به عنوان دبیر زبان انگلیسی در دبیرستان‏‌های سمنان به کار تدریس مشغول شد.

خسرو عندلیب ‏سمنانی که در سال 1338 همکاری خود را با جراید کشور آغاز و آثار او به‌ تدریج در روزنامه‌ها و مجلات کشور به چاپ رسید، مدیر مسئول نشریه “گویا” بود و مدت‏ها در جراید و روزنامه‌های استان سمنان و نشریات سراسری تحت تخلص “گویا” قلم می‏‌زد.

از نکات قابل توجه زحمات طاقت‌فرسای این استاد فرهنگی می توان به غنی‌سازی فرهنگ بومی و محلی سمنان اشاره کرد که با سال‏ها قلم‌‏فرسایی و آثار ارزشمند “خسرو عندلیب ‏سمنانی” زنده شد.

کتاب‌های میرغضب قرن بیستم، مغول‏ها آمدند، فرهنگ جامع اصطلاحات و ضرب‏‌المثل‏‌های سمنانی، پکه‌پور و پیشینه طب سنتی در سمنان از مهمترین آثار فاخر به جامانده از این استاد فقید است.

جلد کتاب فرهنگ جامع اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های سمنانی

خسرو عندلیب‏ سمنانی متخلص به “گویا” کتاب‏‌هایی را نیز زیر چاپ داشت که از دیگر خدمات وی به فرهنگ و هنر دیار قومس شمرده می ‌شود و این کتاب‏‌ها شامل بنیادهای هویتی منطقه سمنان، مجموعه مقالات از انتشارات حبله ‏رود و سُلچا، مجموعه طنز به گویش سمنانی از انتشارات حبله ‏رود است.

کتاب پکه پور (هله هوله): طنه‌طینه، لیچاری، کَل فَتَِرِه شامل لطیفه‌های شیرین، نکته‌های دلنشین و اشعار فکاهی به گویش سمنانی اثر خسرو عندلیب است. یکی دیگر از آثار این نویسنده کتاب فرهنگ جامع اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های سمنانی است.

جلد کتاب پکه‌پور

این استاد، فعالیت‌های قابل توجه‌ای را نیز در چاپ مقالات گوناگون اجتماعی، تاریخچه‌‏ها، سنت‏ها و آداب و رسوم مردم سمنان در گذشته در مجلات، روزنامه‏‌های کشوری و استانی انجام داد. وی در شهریور ماه 1391 در سن 69 سالگی در سمنان درگذشت.

در همایش گویش‌های مناطق کویری ایران آذرماه 1398 ردیف اول از چپ نفر سوم مرحوم خسرو عندلیب

 

عکس دسته‌جمعی با دوستان سمنان در مراسم رونمائی از کتاب (فرهنگ جامع اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های سمنانی) تألیف خسرو عندلیب در تاریخ 1385/01/30 از راست به چپ: آقایان محمداسماعیل همتی، فرهنگ شکوهی، ذبیح‌الله وزیری (وزیری سمنانی)، خسرو عندلیب، علیرضا شاه حسینی، محمدحسن جواهری، محمد احمدپناهی (پناهی‌سمنانی)، حمیدرضا نظری (حکمت)، رحیم معماریان، ……………. ، اسماعیل هاشمی و سروش هاشمی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

آثار و تألیفات

مطالب دیگر

سرگذشت نفت خوریان سمنان

سرگذشت نفت خوریان سمنان

   مولف در مقدمه این کتاب می نویسد: بهره برداری و استخراج نفت در ایران، داستانی گسترده و طولانی دارد که گستردگی آن تقریبا پهنای

تاریخ راه آهن استان سمنان

تاریخ راه آهن استان سمنان

   مولف علاقمند به کارهای پژوهشی است که کسی تاکنون به سراغ آنها نرفته است. وی در پیشگفتار این کتاب(تاریخ راه آهن سمنان) چنین می

گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی

بخش ششم از ن  تا  ی (پایانی) 

مثل هائی با اولین حرف( ن  n )   & : نٍدٍرد‌يُن اي جوُر، دٍرد‌يُن هٍزار جور گٍرٍفتاري‌يَه. nεdεrdiyon i jur- dεrdiyon hεzâr jur gεrεftâriya .

گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی

بخش پنجم از  گ  تا  م

مثل هائی با اولین حرف( گ  g ) &: گاپاسٍكَه مٍمُنِه، نه بويي دارِه نَه دَم.  gâpâsεka mεmone – na boyi dâre na dam.                                   =

ارسال پیام