گزارش کوتاهی در معرفی انجمن دوستداران میراث فرهنگی، ادبی، هنری و طبیعی سمنان

بی شک اهميت دادن به مسائل و میراث فرهنگی، ادبی، هنری و طبیعی يک جامعه از کارهايی است که اجتناب ناپذير است و هر قوم، گروه، دسته يا ملتی که به کارهای فرهنگی اهميت ندهد در آينده خود دچار تزلزل خواهد شد.  

   در شهر باستانی سمنان که از نظر جغرافیائی کوچک به نظر می‌رسد، دارای فرهنگ و آداب و رسوم غنی، بالاخص زبان کهنِ مخصوصی است به نام (زبان سمنانی) که متاسفانه به طرز جدّی و باورناپذير رو به انقراض می‌رود، داشتن يک کارگروه تخصصی که باعث فضاسازی مهمی گردد تا اين امر اتفاق نيفتد بسيار دارای اهميت است. لذا در مهرماه سال 1394 تعدادی از علاقه‌مندان به آداب و رسوم و زبان سمنانی گرد هم آمده و زیربنای انجمن مردم نهادی به نام (انجمن دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی سمنان) را پی‌ریزی کرده و این انجمن را به ثبت رساندند. بنا به پیشنهاد مدير عامل محترم انجمن، کارگروه‌هائی تشکیل گردید که مسئولیت انجام هر کارگروه مشخص و به آنها محول گردید. در همان زمان کارگروه فرهنگی، هنری که اولين کارگروه انجمن بود، شروع به کار کرد.

اعضای محترم هیئت مدیره انجمن دوستداران میراث فرهنگی، ادبی، هنری و طبیعی سمنان عبارتند از:
مهندس مجید غایبی ( عضو هیات مدیره و مدیرعامل )
دکتر علی خیرالدین ( عضو و رئیس هیات مدیره )
مهندس ابراهیم مداح ( عضو هیات مدیره )
مهندس حمیدرضا عباسی ( عضو هیات مدیره )
دکتر محمد زحمتکش ( عضو هیات مدیره )
دکتر حمیدرضا محمدیان سمنانی ( عضو هیات مدیره )
خانم ناهید جواهری ( عضو هیات مدیره )
بازرس اصلی : دکتر فتح الله قدس

   برنامه های این کارگروه، با رویکرد گردآوری  شاعران سمنانی و برگزاری شب شعر و نشست‌های ادبی، فرهنگی و هنری، برگزاری شب شعر و ايجاد فضايی برای تفسير غزل های حافظ به سرپرستیِ استاد فقيد حسين منوچهری، داده شد که به تصویب هیئت مدیره انجمن رسید. تشکيل چنين برنامه‌ای با ابتدايی ترين امکانات، در خانه تاريخی طاهری، کاری بسيار دشواری به نظر می‌رسيد که به اجرا درآمد و با استقبال زیاد شاعران و نویسندگان و هنرمندان سمنانی روبرو شد.

   با مطرح شدن برنامه آموزش زبان سمناني توسط استاد ذبيح الله وزيری (وزیری سمنانی) در همان سال و پيگيری مديران اين کارگروه، به سمت و سويی قابل تامل پيش رفت و رويکر اين برنامه پاسداشت و شکوه دوباره زبان سمنانی بود که با موفقيت‌های چشمگيری روبرو شد.

   امروز ديگر کارگروه مذکور فقط به برنامه‌های فرهنگی درون گروهی انجمن نمی‌پردازد و اکنون پارا فراتر گذاشته و به آينده‌ای بسيار روشن فکر ميکند و دستاوردهای بسيار مهمی را در برنامه‌های خود پيش‌بينی می‌کند.

   بعضی از اقدامات موثر این کارگروه عبارتند از:

   *: طراحی کامل کتاب گردشگری شهرسمنان با عنوان “ سمنان گنج پنهان ” با 110 صفحـه شامـل جايگاه زبان سمنانی، تقسيمات آب سمنان، صنايع دستی، سوغات سمنان، محصولات کشاورزی، مسائل مربوط به گردشگری، کوير پیمائی، ستاره شناسی، جاذبه‌های فرهنگی و….  برای اولین در شهر سمنان

   *: تهیه کلیپ‌های: سمنان قدیم، نماهنگ سمنان من، شب‌های بی حافظ، روزگار قدیم سمنان، و تهیه کلیپ (زندگی می‌گذرد) با شعری از استاد ذبیح الله وزیری (وزیری سمنانی).  

   *: اجرای 4 برنامه در روز سی دیماه به بهانه سالروز ثبت ملی زبان باستانی سمنانی در سالهای 1396 – 1397 – 1398 و 1399  بصورت حضوری در سالن تاترشهر فرهنگسرای کومش سمنان با دعوت از استاد عبدالرفيع حقيقت، خانم دکتر عصمت اسماعيلی، استاد منصور فرزامی راد، دکتر ايران کلباسی (زبان شناس کشوری و عضو مشورتی فرهنگستان زبان و ادبيات فارسی) و همچنین برگزاری بعضی از برنامه‌ها بصورت مجازی (اینستاگرام) با دعوت بيش از سی نفر کارشناس کارگروه‌های مختلف و رونمايی از طرح فرش گل نرگس سمنان در باغ موزه امیر سمنان.

*: اجرای سه برنامه جشنواره غذاهای محلی (جشنواره ونگُن) در سالهای 1395 و 1396 هرکدام آنها به مدت یک روز، 1397 به مدت دو روز، با بخش‌های بین‌الملل و غذاهای بادمجانی.

*: اجرای 2 برنامه بزرگداشت مقام حافظ شیرازی در سالن تاتر شهر سمنان با سخنرانی استادان و حافظ شناسان کشوری (استاد حسين منوچهری و استاد منصور فرزامی راد).

*: اجرای 3 جشنواره گل نرگس در سال‌های 95و96 و 97 و همکاری با شهرداری سمنان و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان و استان سمنان. 

*: برگذاری مفاخرشناسی توسط استاد حمیدرضا نظری (حکمت) به زبان سمنانی در مورد شیخ علاء‌الدوله سمنانی، علامه حائری سمنانی و اشرف جهانگیر سمنانی

اقدامات این کارگروه بسیار زیاد است که در حوصله این گزارش کوتاه نمی‌گنجد.

شناسنامه سرو بهاری

کارگروه کشاورزی انجمن دوستداران میراث فرهنگی، ادبی، هنری و طبیعی سمنان، به منظور ماندگاری نام هریک از اعضاء فعال و افراد شاخص سمنان که در امر شناسائی بیشتر سمنان و زبان سمنانی فعال هستند، کاشت نهالی مقاوم و مخصوص مناطق کویری در محل مناسب، به نام آنان را به هیئت مدیره محترم انجمن پیشنهاد نمود. هیئت مدیره انجمن این پیشنهاد را به دلیل ماندگاری نام فعالان و همچنین کمکی به ایجاد فضای سبز شهر مفید دانسته و موافقت خود را اعلام و قرار شد که نهال مورد نظر در روز تولد آنان، کاشته شود. لذا مسئولین این کارگروه، برای یافتن محلی مناسب برای کاشت و حفاظت نهال‌ها، جلسات هم‌اندیشی با مدیران اداره منابع طبیعی سمنان، برگزار و نهایتاً مسئولین محترم اداره مزبور موافقت خود را اعلام و مسئولین کارگروه کشاورزی انجمن، از همان تاریخ اقدام به کاشت نهال به نام افراد شاخص در منطقه‌ای از پارک سوکان شهرستان سمنان نمودند که تاکنون بیش از هشتاد اصله نهال کاشته شده که حفاظت از آنها را اداره منابع طبیعی شهرستان سمنان به عهده گرفته است.   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

آثار و تألیفات

مطالب دیگر

سرگذشت نفت خوریان سمنان

سرگذشت نفت خوریان سمنان

   مولف در مقدمه این کتاب می نویسد: بهره برداری و استخراج نفت در ایران، داستانی گسترده و طولانی دارد که گستردگی آن تقریبا پهنای

تاریخ راه آهن استان سمنان

تاریخ راه آهن استان سمنان

   مولف علاقمند به کارهای پژوهشی است که کسی تاکنون به سراغ آنها نرفته است. وی در پیشگفتار این کتاب(تاریخ راه آهن سمنان) چنین می

گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی

بخش ششم از ن  تا  ی (پایانی) 

مثل هائی با اولین حرف( ن  n )   & : نٍدٍرد‌يُن اي جوُر، دٍرد‌يُن هٍزار جور گٍرٍفتاري‌يَه. nεdεrdiyon i jur- dεrdiyon hεzâr jur gεrεftâriya .

گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی

بخش پنجم از  گ  تا  م

مثل هائی با اولین حرف( گ  g ) &: گاپاسٍكَه مٍمُنِه، نه بويي دارِه نَه دَم.  gâpâsεka mεmone – na boyi dâre na dam.                                   =

ارسال پیام