محله‌های سنتی بافت تاریخی شهر سمنان

تالیف: محمد علیان، روزنامه‌نگار و مهندس سعید پرسا، مدرس دانشگاه سمنان و شهرساز

باشر: انتشارات حبله‌رود، چاپ نخست سال 1400  

   شهر سمنان، که مرکز استان سمنان است، یکی از شهرهای کهن این دیار می‌باشد که در‌باره آن جناب آقای دکتر سیدناظم رضوی، شهردار محترم سمنان در این مورد چنین نوشته‌اند:

   شهر سمنان، (در طول تاریخ پر نشیب و فراز خود، از پارینه سنگی تا روزگاران اخیر ردِّ پای تاریخ و تاریخ‌سازان را می‌توان در جای‌جای این شهر کهن یافت. عبور مهمترین جاده اصلی تجارت شرق به غرب از آن، قرار گرفتن در کنار جاده ابریشم و شناخته شدن به عنوان یکی از مهمترین شهرهای مسیر زوّارِ حرم مطهر رضوی و تردد میلیون‌ها نفر از این مسیر، جایگاه خاص را برای این استان و شهر سمنان رقم زده است).

   شناخت بافت قدیمی و محله‌های سنتی این شهر که باعث در امان ماندن مردم از تهاجم مهاجمین ترکمن بوده بر هر فرد و مخصوصاً جوانان ضروری به نظر می‌رسد. و همچنین شناخت شیوه  ساخت بنائی که سازندگان آنها بدون داشتن اطلاعات مهندسی امروزی، چنان ساخته‌اند که هنوز هم قابل استفاده مردم در این منطقه کویری است. این بناها به مانند سایر مناطق کویری ایران طوری طراحی و ساخنه شده‌اند که ساکنین آن نه از گرمای سوزان تابستان و نه از سرمای سوزدار کویریِ زمستان  صدمه نبینند.

   برای تالیف این کتاب ارزشمند که در واقع شناسنامه این شهر محسوب می‌شود، توسط مولفان محترم زحمات بسیاری کشیده شده و با اطلاعات دقیق همراه با ارائه نقشه و اسامی کوچه‌ها و خیابانهای هر محل، رنگ و جلای بیشتری به این دیار کهن داده است.

   خواندن این کتاب گرانقدر را به همه همشهریان گرامی مخصوصاً جوانان توصیه می نمایم.

ذبیح‌الله وزیری (وزیری سمنانی)

=========

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

آثار و تألیفات

مطالب دیگر

سرگذشت نفت خوریان سمنان

سرگذشت نفت خوریان سمنان

   مولف در مقدمه این کتاب می نویسد: بهره برداری و استخراج نفت در ایران، داستانی گسترده و طولانی دارد که گستردگی آن تقریبا پهنای

تاریخ راه آهن استان سمنان

تاریخ راه آهن استان سمنان

   مولف علاقمند به کارهای پژوهشی است که کسی تاکنون به سراغ آنها نرفته است. وی در پیشگفتار این کتاب(تاریخ راه آهن سمنان) چنین می

گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی

بخش ششم از ن  تا  ی (پایانی) 

مثل هائی با اولین حرف( ن  n )   & : نٍدٍرد‌يُن اي جوُر، دٍرد‌يُن هٍزار جور گٍرٍفتاري‌يَه. nεdεrdiyon i jur- dεrdiyon hεzâr jur gεrεftâriya .

گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی

بخش پنجم از  گ  تا  م

مثل هائی با اولین حرف( گ  g ) &: گاپاسٍكَه مٍمُنِه، نه بويي دارِه نَه دَم.  gâpâsεka mεmone – na boyi dâre na dam.                                   =

ارسال پیام