جام شهود (شیخ علاء‌الدوله سمنانی در منظر اندیشه ما)

   در شهرستان سمنان، افراد معدودی هستند که به تالیف کتاب‌های پژوهشگرانه و ژرف‌کاوانه پرداخته و می‌پردازند، یکی از این پژوهشگران و نویسندگان سخت‌کوش در این زمینه، جناب آقای حمیدرضا نظری ملقب به (حکمت) است.

   نامبرده علاوه بر کار پژوهشگری و نویسندگی، فعالیت‌های فرهنگی در بخش‌های مختلف اجرائی مانند، صدا و سیمای مرکز سمنان، حوزه هنری استان سمنان، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان سمنان، سازمان فرهنگی هنری شهرداری سمنان داشته، همچنین به عنوان عضو شورای علمی مشورتی کمیسیون تخصصی فرهنگ عمومی استان سمنان و در دبیرخانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان سمنان فعالیت نموده و هم اکنون به عنوان دبیر سرویس فرهنگ و اندشه روزنامه بیان مردم و عضو شورای تحریریه فصلنامه فرهنگ قومس فعالیت می‌نماید.

   وی در بسیاری از جشنواره‌های استانی با ارائه مقاله شرکت نموده و همچنین با بسیاری از افراد، مصاحبه و گفتگو داشته که در نشریات منطقه، منتشر گردیده است. نامبرده دارای تالیفات بسیاری است، چنانچه بخواهم از نشریاتی که وی در آن نوشتاری دارد یا از تالیفات ایشان نام ببرم، ضمن آن که در این مقوله نمی‌گنجد، واهمه دارم که نتوانم حق مطلب را آنچنان که شایسته ایشان است، ادا نمایم و فقط به این تالیف پژوهشگرانه وی می‌پردازم، این اثر کتابی است به نام (جام شهود، شیخ علاءالدوله سمنانی در منظر اندیشه ما) که نخستین چاپ آن توسط انتشارات حبله‌رود و با حمایت موسسه فرهنگی هنری سمن بویانِ سمنان در سال 1399 منتشر شده است.

   در نخستین صفحه کتاب، در مطلب (کلام نخست) این چنین آمده است:

   اکنون که در اواسط قرن پانزدهم هجری قمری قرار داریم، حدود هفتصد و شش یا هفت سال است که از زمان درگذشت و خاموشی بزرگ مردی از تبار عارفان نام‌آور قرون اسلامی می‌گذرد. شیخ علاء‌الدوله سمنانی (736-659 ه-ق) عارفی محقق و پژوهشگری ژرف‌کاو در عرصه‌های فکری و کلامی عرفان و دین و تصوف اسلامی، آن طوری که باید شناخته نشده است.

   شخصیت عرفانی و معنوی و علمی شیخ علاء‌الدوله سمنانی و ابعادِ تاریخی و اجتماعی و حتّی سیاسی زندگی او کمتر مورد توجه اهل علم و محققان قرار گرفته است.

   تصورِ آن که عارفی در مقام شان و شخصیت او شاهدِ یک سری از فحایعِ بزرگ عصرِ خویش به دلیل حضور مغولان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی آن روز بوده، شاید کمی سخت باشد. چه اینکه ما اکنون پس از کذشت این همه سال نمی‌توانیم تصور کنیم که این عارف بزرگ، شاهد به قتل رسیدن پدر، عمو و دایی خویش در مقاطع مختلف زندگی خود بوده است. اما هیچ یک از محققان و نویسندگان تاریخ، بر این جنبه های زندگیِ سختِ این عارفِ دل سوخته توجه نکرده‌اند. با اینکه اکثر محققان در کتب و تذکره‌های گوناگون به کشته شدن بستگان شیخ به دستِ سران و بزرگانِ ارغون شاه اشاره کرده‌اند.

   کتاب مذکور پژوهشی ژرف‌کاوانه در زندگی این عارف بزرگ قرن هفتم هجری قمری است که مطالعه آن به همه فرهنگ دوستان مخصوصاً همشهریان گرامی توصیه می گردد.

ذبیح‌الله وزیری (وزیری سمنانی)

تیرماه 1400

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو

آثار و تألیفات

مطالب دیگر

سرگذشت نفت خوریان سمنان

سرگذشت نفت خوریان سمنان

   مولف در مقدمه این کتاب می نویسد: بهره برداری و استخراج نفت در ایران، داستانی گسترده و طولانی دارد که گستردگی آن تقریبا پهنای

تاریخ راه آهن استان سمنان

تاریخ راه آهن استان سمنان

   مولف علاقمند به کارهای پژوهشی است که کسی تاکنون به سراغ آنها نرفته است. وی در پیشگفتار این کتاب(تاریخ راه آهن سمنان) چنین می

گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی

بخش ششم از ن  تا  ی (پایانی) 

مثل هائی با اولین حرف( ن  n )   & : نٍدٍرد‌يُن اي جوُر، دٍرد‌يُن هٍزار جور گٍرٍفتاري‌يَه. nεdεrdiyon i jur- dεrdiyon hεzâr jur gεrεftâriya .

گنجینه ای از مثل های گویش سمنانی

بخش پنجم از  گ  تا  م

مثل هائی با اولین حرف( گ  g ) &: گاپاسٍكَه مٍمُنِه، نه بويي دارِه نَه دَم.  gâpâsεka mεmone – na boyi dâre na dam.                                   =

ارسال پیام